H. – G. Gadamer a Herakleitova sémantická hra

 

Mgr. Kristína Bosáková

 

Katedra filozofie a dejín filozofie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika

 

 

Hra (Spiel), sviatok (Fest) a rituál (Ritual) patria základným motívom Gadamerovej, hermeneuticky chápanej estetiky. Pojmu hry je venovaná značná časť estetických štúdií v kľúčovom diele Pravda a Metóda (Wahrheit und Methode) a k jeho ďalšiemu rozvíjaniu a obohateniu o kategórie sviatku a rituálu dochádza podľa Gadamerovho žiaka, Jeana Grondina v Saldzburských prednáškach z roku 1974, ktoré vyšli pod súborným názvom Aktualita krásneho (Die Aktualität des Schönen). V tomto príspevku sa však nechcem zaoberať Gadamerovou teóriou umenia, ale ukázať, ako sa vyrovnáva s Herakleitovou hrou zo slovami a kde by sa vo svojom interpretačnom úsilí mohol pokojne oprieť aj o pojem hry, definovanej nie schillerovsky, ako protiklad vážneho (der Ernst), ale ako nároku (Anspruch) a oslovenia (Anrede), ktoré v sebe to vážne už implicitne obsahuje. Pretože Herakleitove zlomky sú obdivuhodnou sémantickou hrou tak, ako je pre Nietzscheho celý Herakleitov svet „krásnou, nevinnou hrou Aeona“ (Nietzsche). Je to hra s mimoriadnej vážnym obsahom, vťahuje nás do vnútra svojho diania, robí z nás spoluhráčov až časom strácame prehľad, či my hráme hru, alebo sa niečo pohráva s nami.

 

Game (Spiel), feast (Fest) and ritual (Ritual) belong to the fundamental motives of Gadamer´s hermeneutical esthetics. Main part of the esthetical studies in his important work Truth and Method (Wahrheit und Methode) is dedicated to the concept of game. Its further development and enrichment with the categories of festivity and ritual follows, according to Gadamers student, Jean Grondin, in the Salzburg lectures from 1974, published under the name Aktualität des Schönen. But in this study, it’s not my aim, to follow Gadamers theory of art. I would rather like to make more visible the way he is facing up Heraclites game with the word meanings and to point out the moments, where he could support his interpretation with the concept of game, defined not like an opposite of the serious (Ernst), as Schiller it understood, but like a call on someone (Anspruch) or an addressing (Ansprache), where the serious is already implicated.

 

 

Späť Å